Förlossningsberättelse

14/4-09 -  Idag fick Stephanie sina första värkar, vi trodde att det var förvärkar just för att det var de första tecknet av värkar, men det var det inte, dom var riktiga. 
Jag och Stephanie satt inne på MSN en helt vanlig dag och pratade lite allmänt om framtiden och att Stephanie kände att hon aldrig skulle få vårat barn och om hon skulle få det så skulle hon ha blivit igångsatt. Men plötsligt skrev hon att hon hade fått värkar men att jag inte skulle förhasta mig och börja klä på mig mina ytterkläder. Min reaktion när hon skrev detta går inte att beskriva, jag tänkte "jag ska bli pappa, jag kan inte bli pappa nu. Vad har jag gjort" rädsla i högsta grad var det i alla fall. Jag skrev inte tillbaka till Stephanie på några minuter, jag var nämligen helt stum. Men när jag skrev sen så vart det helt fel, "ärjsdetn sanr=?" = är det sant? till exempel. 

15/4-09 - Natten kom och Stephanie och jag satt fortfarande på msn, jag tror klockan var 3 när jag gick och lade mig den natten. Dagen efter vaknade jag runt 7 och kollade genast på min mobiltelefon. Jag hade inte fått några meddelanden eller samtal. 
"Har hon struntat i mig?" Tänkte jag och skrev genast ett meddelande till Stephanie. Jag kommer inte riktigt ihåg vad jag skrev på det första men jag kan garantera att jag skrev mer än 5 stycken på 20 minuter, utan svar. 

Måndagen gick och jag skulle iväg till skolan som vanligt, men idag var jag så nervös så jag åt ingen frukost och spelade inte pingis i skolan, vilket jag alltid brukar göra. 

Kl 11.00 ungefär messade Stephanie tillbaka och berättade vad som hade hänt natten innan. Att hon hade ringt BB och att de hade sagt att hon skulle bada och ta alvedon. Hon var inge glad alls och det var inte jag heller. 

Vi träffades senare på dagen efter att jag hade slutat, vi klockade värkarna medan vi tittade på tv, dom låg inte tätt och de var väldigt oregelbundna. Stephanie vart bara mer och mer ledsen och arg. Tillslut var värkarna nästan helt borta, kl var nu 21.20 och vi var på väg till stationen. När vi joggade över övergångsstället precis utanför tåg stationen så började det igen, Stephanie sa ingenting till mig innan vi lämnade varandra och åkte åt olika håll. 

På kvällen så sa vi god natt och det var inge mer med det. 

16/4-09 - Jag vaknade kl 05.22 utav att min telefon ringde, jag visste inte vadklockan var när jag svarade så jag trodde jag var för sen till skolan. Men det var jag inte, det var Stephanies mamma som ringde från BB och sa att det kommer en bebis snart, och att hennes bror Andy skulle komma och hämta mig vid Solna centrum. Jag ringde Andy och gav han vägledningar hem till mig istället, till Huvudsta centrum. Han kom fram till Hydro macken precis brevid mitt hus runt 05.30.
Jag hade redan packat min väska måndagen den 14 då stephanie fick sina första verkar, så det var bara att säga hej då till mamma som låg och sov och sedan ge sig av. 

Kl 05.43 kom jag in i ett litet och dystert rum där jag ser Stephanie  ligga i vad som ser ut som en obeskrivlig smärta. 
Jag går fram till Stephanie och pussar henne på pannan, innan jag ens vet ordet av det så ska vi förflyttas till ett förlossningsrum. Allt gick jätte snabbt tyckte jag och rätt var det var så säger Stephanie att det trycker jätte mycket där nere, sköterskan kollar och då visade det sig att det var dags. Stephanie var nu helt öppen, dvs 10 cm. Men Oliver låg för långt upp, nästan 2 cm, så Stephanie var tvungen att trycka ner honom innan hon kunde börja krysta. När hon krystade första gången var klockan 10.35. Det gick inte så bra först eftersom Stephanie var för trång så han kvävdes. Tillslut klippte de i Stephanie för att Oliver skulle kunna komma ut, men det räckte inte så de klippte igen, detta skedde medan Stephanie krystade. 

Efter 8 minuter och 4-5 krystningar, Klockan 10.43 föddes min första son Oliver, jag hann inte riktigt reagera. Barmorskan lade Oliver på mamma Stephanies bröst men tog genast bort honom för att rengöra honom. Jag fick följa med och hade kameran med mig och fick riktigt häftiga bilder även fast jag grät som en liten flicka och inte såg ett smack så lyckades jag. När läkarna var klara så lindade dom in Oliver i en filt och frågade om jag ville bära honnom till sin mor. Jag svarade ja och tog honom för första gången, känslan av at kolla in i hans ögon och få hans ögon att kolla tillbaka för första gången var helt obeskrivlig. Jag gick in till mamma Stephanie som låg kvar på förlossningsbädden och lade hennes första son på hennes bröst, hon sa ingenting men jag visste att hon kände sig som den lyckligaste kvinnan på jorden!

Vi spenderade 3 nätter på BB där det inte hände mycket alls, höjdpunkterna på dagen var när sköterskorna kom in och tog tempen och kom med Stephanies mat.

/Dennis
bloglovin

Kommentarer
Postat av: Sanna

jag känner inte ens er. men blev helt fängslad av din berättelse. alldeles rörd! kanske är det för att jag själv längtar efter just dedär som ni beskriver om. att få ett eget barn!

shit, jag formulerar mig kontigt! :D men jag följer både din och Stephanies blogg. Hoppas allt går bra för er i framtiden & lycka till med eran Oliver! :)

2009-05-17 @ 14:37:30
Postat av: Jenny

Va härligt det låter och få uppleva nått sånt där :)

2009-05-17 @ 14:39:36
Postat av: Stephanie

Haha, men BB-tiden var ganska mysig ändå. Det var så lugnt och skönt och man slapp tänka på allt runtomkring. :)<3

2009-05-17 @ 20:34:00
URL: http://steephii.blogg.se/
Postat av: Therese

Roligt att läsa en förlossningsberättselse ur en pappas synvinkel :)

2009-05-18 @ 11:00:37
URL: http://mirasmamma.blogg.se/
Postat av: ANna

AH! JAG BLEV HELT TAROGD!! Tack tack. Lycka till med allt !

2009-05-19 @ 17:34:59
URL: http://annson.blogg.se/
Postat av: Sofia

vad bra att allt gick bra!

2009-05-21 @ 23:12:18
URL: http://souffi.blogg.se/
Postat av: Sandra

Oh shit, jag fick tårar i ögonen. :) Vilken underbar känsla det måste ha vart!

Lycka till med allt!

Ha det bra!

2009-05-24 @ 23:28:37
URL: http://sandrahjartaniklas
Postat av: emma

shit jag blev tårögd, :)

2009-05-30 @ 19:39:25
Postat av: Sanna

Vilken fin förlossningsberättelse. Blev verkligen tagen. Ha det bra!

2009-06-12 @ 10:26:08
URL: http://flickans.blogg.se/
Postat av: MammaLinda

Vad häftigt att läsa din berättelse om förlossningen!! Jätte bra skrivet =)



Lycka till med er söta son!

2009-06-13 @ 21:04:06
URL: http://liindiita.blogg.se/
Har du någonting på hjärtat?:

Vill du piffa till din kommentar så det blir lite roligare för oss? Då kan du använda dig av dessa kommandon:

Fetstil - *Din text*
Understruket - _Din text_



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Trackback
plusikassan.se
bloglovin RSS 2.0